דוד : שמש או חשמל

רבים המתגוררים בבתים פרטיים או דירות גן, מתחבטים בשאלה איזה דוד עדיף להם לשים- חשמל או שמש? לכאורה זה של השמש הוא חסכוני יותר ובארץ כמו ישראל אין שום בעיה עם קרינת שמש חזקה לאורך שעות רבות של היום. מנגד, מה עושים עם דוד כזה בחורף והאם בימות גשם וסערה הוא לא יאכזב?בכתבה זו ננסה לענות על כמה מההתחבטויות הללו.

דוד שמש – האופציה הידידותית יותר לסביבה

דוד השמש הוא מכשיר קלאסי הקיים בשוק כבר כמה עשרות שנים. זהו אמצעי חימום מים ידידותי לסביבה המסתמך בעיקר על אור השמש לחימום המים. לרוב דודי שמש בישראל מגיעים בצמוד לקולטי שמש אשר אחראים לקלוט את אור השמש ובאמצעותו לחמם את המים. בימי החורף, ניתן להדליק את הדוד מבעוד מועד לחימום ואז באמצעות מנגנון חימום פנימי מתחממים המים. מבחינת יתרונות המוצר, כבר נקבנו בכך שהוא ידידותי יותר לסביבה כיוון שהוא משתמש באנרגיה נקייה. בנוסף, עצם העובדה כי הוא מסתמך על אמצעי טבעי מפחיתה משמעותית את חשבון החשמל ולא מכריחה חימום של המים מבעוד מועד לפני כל מקלחת. ומהם החסרונות של מוצר זה? כמות המים החמים במכשיר תלויה ברובה באור השמש שהיה באותו היום ולכן היא מוגבלת וקטנה יותר בהשוואה לכמות המים החמים שניתן להינות מהם מדוד חשמל. בנוסף, היות וחימום המים נסמך על קולטי השמש, אם אלו מתמלאים באבק במשך הזמן או עלים הם עלולים שלא לחמם כראוי ואז תמצאו את עצמכם ללא מים חמים למשל בקיץ..

דוד חשמל – מים חמים כל השנה בלחיצת כפתור

הסוג השני של הדודים הוא דוד חשמלי. דוד חשמלי הינו דוד אשר מכיל גוף חימום פנימי המסוגל לחמם את המים באופן מיידי. אפשר לחשוב על זה כעל קומקום ענק. בכדי ליהנות ממים חמים לרוב יש להפעיל את הדוד הזה לפחות 20 דק' גם בקיץ וגם בחורף. למי שיש דוד שמצוי במסתור כביסה או איזור מוצל יחסית או כאשר מדובר בדוד אחד שמיועד לבניין שלם, דוד חשמל יהיה עדיף בשל יכולתו המיידית לחמם מים ולשמור אותם. כך שהיתרונות הם אי תלות במזג האוויר, כמות גדולה של מים חמים שזמינה בכל עת, מאפשר להתקין את הדוד בכל מקום שרוצים ולאו דווקא על הגג או מקום שחשוף לשמש, בשל כך גם לא כרוכות עלויות התקנה נוספות של מכשירים מלווים דוגמת קולטי שמש. החסרונות- בזבזן לא קטן של חשמל, אם שוכחים את הדוד הזה פתוח למשך שעות רבות הוא עלול להתפוצץ מהחום, דורש זמן המתנה לחימום המים לרוב מחירו גבוה יותר משל דוד השמש הפשוט והקלאסי.

לסיכום, אם אתם גרים במבנה משותף, מנהלים עסק ציבורי הזקוק למקלחות ומים חמים בכל עת או שפשוט אתם בצד שלא חשוף לשמש, עדיף ללכת על דוד החשמל. אם אתם גרים בבית פרטי, באזור צחיח יותר או חשוף לשמש באופן יחסי וגם יש לכם גג מספיק נרחב לקולטים, אופציית דוד השמש היא עדיפה.

כתיבת תגובה